SBU logo

Miljö

Inledning:

Ronneby Segelsällskap (RSS) har ett hamn- och naturområde vid Angelskogsviken i Ronneby. Det är av största vikt att vi gemensamt slår vakt om denna naturresurs för ett aktivt båtliv i god miljö.

Syfte:

Miljöplanen syftar till en gemensam miljömedvetenhet inom klubben där den enskilde medlemmen ansvarar för sina egna aktiviteter. Planen ska vara ett levande dokument och ändras i takt med att ny kunskap kommer fram och nya produkter introduceras. Miljöplanen fastställs av styrelsen i RSS och ska revideras vid förändringar.

Målsättning:

RSS ska i all sin verksamhet verka för en god miljö och säker hamn. Miljöarbetet ansluter sig till Blekinge Båtförbunds och Svenska Båtunionens målsättning att utveckla ett båtliv i balans med människan och naturen.

Hamnområdet:

Varje båtägare ska följa de anvisningar och regler som fastställs av RSS för att skapa en god miljö och säker hamn inom området. Båtägare ska i samband med sjösättning tillse att uppställningsplatsen är fri från pallningsmaterial och skräp. Allt material skall märkas med ägarens namn. Omärkt material innebär att Angelskogssektionen har rätt att forsla bort materialet.

Nyttjande av kupéfläkt (elektrisk värmefläkt eller dylikt) får endast ske när vederbörande (båtägaren) själv är i eller vid båten. Fläktanläggningen får ej vara igång då vederbörande lämnar Angelskogsområdet. Eventuella brister inom området rapporteras till Angelskogssektionen, lista på kontaktpersoner finns i klubbhuset.