SBU logo

Historien om Ronneby Segelsällskap

Ronneby segelsällskap 1921 - 1971

Skrivet av Sven-O Lindström.

Hörde en gång en lärd man säga, ”det som hände igår är historia i dag” Och då måste det som hände för 100 år sedan vara historia. För 100 år sedan bildades Ronneby Segelsällskap, RSS, nämligen den 24 april 1921.

I Ronneby Posten 22 april 1921 stod följande:

”Intresserade för bildandet av ett segelsällskap i Ronneby äro kallade till sammanträde å stadshotellet om lördag kl. 7 e.m. Inbjudare äro ingenjör Ernst Bergman och auditör Ragnar Vasser.”

Viktigt med titlar på den tiden. Kollade i Wikipedia vad auditör är, domarutbildad befattningshavare vid militär domstol.

Nästa dag kunde man läsa i tidningen att sammanträdet var framflyttat till nästa dag kl 01:30 för att Karöseglarna och strandbefolkningen skulle kunna komma med tåg och närvara. Det gick nämligen tåg på den tiden mellan Ronneby Redd och staden.

Ronneby Posten kom inte ut på måndagar, men i tisdagens nummer kunde läsas att Ronneby Segelsällskap var bildat. Det hade varit på tapeten en längre tid bland segelsportintresserade att bilda ett segelsällskap inte minst bland Karöseglarna som seglade med brunnsgäster.

Förhandlingarna leddes av ovanstående bergsingenjör Ernst Bergman.

Man antog ett preliminärt förslag till stadgar och enligt dessa stadgar skulle man ha en standert bestående av en trekantig vit mindre duk med smala röda ränder längs övre och undre sidorna samt med bokstäverna R S S i det vita fältet. Och så ser klubbvimpeln ut än idag.

Man fick också ihop en styrelse, ordförande bergsingenjören Ernst Bergman, vice ord. auditören Ragnar Vasser, kassör hovrättsnotarien Henning Bendorf, sekr. källarmästare Jonas Englund samt seglaren Oskar Åkesson Ekenäs. Seglare låter som en behaglig titel. Suppleanter konditor R. Clarberg och seglaren Gottfr. Pålsson Ekenäs.

Bland styrelsens första uppdrag var att ta fram en uniformsmössa. Medlemsavgiften var för dam 3 kr och 5 för herre, allt per år.

Det var 11 seglingsintresserade herrar som var med och bildade segelsällskapet, och under året anslöts sig ytterligare ca 20 medlemmar. Sällskapet hade 13 segelbåtar som klassas för kappsegling. Första kappseglingen ägde rum den 13 augusti och var 9 distansminuter. Start vid Karön förbi Gökalv och rundar Kalvgrund, tillbaka gick seglingen i Kalvbackasundet mellan Lilla Ekö och Karön. Förhoppningsvis utan att gå på någon av stenarna i sundet, men går man på grund brukar man märka det. Båtarna voro uppdelade i 3 klasser: Klass A moderna skärgårdskryssare, klass B gaffelriggade och klass C gaffel och spririggade kosterbåtar. Dagen efter hade man utflyktsegling till Saltärna och efter hemkomsten avnjuts supé på Karörestaurangen till ett kuvertpris av 3 kronor utan kräftor och 4 kronor med.

Hade man inte egen båt 1921 kunde man åka med ångfartyget Rhea till Göteborg eller till Stockholm med Drottning Sofia.

Lite mer stil på den tiden, styrelsemötena hölls på stadshotellet och man beslutade att sällskapet skulle hålla festligheter med dans under vintern också detta på stadens stadshotell. Stadshotellet låg på den tiden i korsningen Västra Torggatan och Karlskonagatan men tyvärr fick det rivas när EPA kom till staden i början av 60-talet.
Året efter uppsätts Sällskapets första vandringspris Vikingaskeppet. Man seglar också om Rottnepokalen och Karöpokalen.

1923 gick vintern hårt åt seglarbryggorna på Karön. RSS uppvaktar kommunen som bidrar till anläggandet av en helt ny brygga. Detta låg ju också i Ronneby Brunns intresse då en av attraktionerna bland brunnsgästerna var att följa med Karöseglarna ut på havet.

Segling vid Karön förekom långt innan RSS bildades av de s.k. Karöseglarna. Det var torpare, fiskare och andra som tvättade och fräschade till sina farkoster och seglade med brunnsgäster som ”extraknäck”.
Redan i början på 1890-talet arrangerade Brunnssällskapet kappsegling. En av de första Karöseglaren, en term för de yrkesskeppare som seglade med badgäster vid Karön var någon som kallades Halt-Ola. Den siste Karöseglaren Kalle Abborre, känd från TV.
Kalle Abborre kommer jag ihåg för länge sedan, då han körde passagerarbåten mellan Ekenäs och Karön. Båten kallades för Kallebåten, en ombyggd koster med överbyggnad så den påminde om Noaks ark. Ibland kan man höra äldre personer kalla även nuvarande turbåten för Kallebåten.

Tydligen hade man några segelbåtar i ån för 1929 påtalar RSS för hamnmyndigheterna att det är dålig passning vid svängbron vid Ronneby redd. Jag kommer själv ihåg en gång jag åkte med en yrkesfiskare som barn från Ronnebyån till Hasslö och tillsammans med en vuxen gick upp mitt på bron och satte i en lång stång i ett uttag som satt på ett kugghjul och vi runt runt och bron öppnade sig. Denna öppningsbara järnvägsbro togs tyvärr bort ca 1960 och ersattes av en fast låg betongbro. Fundamentet finns fortfarande kvar mitt i ån. Tänk om vi hade haft en öppningsbar bro idag, vilket lyft det varit för båtlivet ja hela kommunen och turistnäringen.

1933 lades ett förslag om Sällskapets upphörande på grund av minskat medlemsantal och bristande intresse, men förslaget vinner inget gehör.

Nästa år är det dock full fart och RSS arrangerar Hanöregattan för första gången. Ni som gick på Fredriksbergskolan för många år sedan kommer kanske ihåg skolvaktmästaren Hasse Andersson, Han och frisören Arvid Ericsson var med och härjade i prislistorna. Arvid var med i RSS och seglade tills han var över 90 år i sin skärgårdskryssare utan motor.

Sedan kom världskriget och det var en nedgång i segelsällskapets verksamhet. Många medlemmar var inkallade under andra världskriget och restriktioner i skärgården.

Dock öppnade sig möjligheten för RSS att förvärva sitt första klubbhus 1943. Det var den s.k. Kindeströmska villan som ligger öster om seglarbryggan på Karön. Tre år senare alltså 1946 säljer RSS klubbhuset och inköper restaurangen på Karön, som iordningställs och förses med dekorativa marina detaljer.

RSS firar 25 år med att för andra gången arrangera Hanöregattan. Även denna gång är succén given. RSS färger försvaras av möbelhandlarna bröderna Svensson (även kända under ett annat namn) i ”Ann-Marie”, Arvid Ericsson i ”Virveln” och Ove Persson i ”Libelle”. Två Blekinge ekor lottas ut.

1949 upptages onsdagskvällseglingar som fortsätter in på 2000-talet. 1951 är RSS ansvarig för ”Tosiga bonnadans” firande.

Fram till 1952 vinter förvarar många medlemmar sina båtar på en gammal skutslip på Ronneby redd väster om åmynningen, detta område behöver nu hamnen för sin expansion. Man träffar nu ett avtal med tegelbruket i Angelskog om att hyra ett område och genom frivilligt arbete iordningställs området med slip och mastkran. Invigning oktober 1953. Kostnad 1163 kr. (Kan nämnas att uppgraderingen som gjordes 2009, kaj och ny brygga 2 milj. kr).

Året efter avyttras restaurangen på Karön till kommunen.

1959 bildas en juniorsektion och 3 Pigg-jollar byggs under Anders Haraldssons ledning.

RSS inköper Villa Vassen på Ekenäs 1962 och kommunen bygger en seglarbrygga utanför.

Medlemsantalet är 1967 140 st och 64 båtar.

Året efter får man hjälp av kommunen att förstärka kajen i Angelskog för att kunna lyfta och sjösätta båtar med hjälp av mobilkran.

RSS var 1971 50 år, men hittar inga uppgifter att detta firades på något speciellt vis.

Detta är ett axplock från segelsällskapets första 50 år. Källor är äldre medlemmar, RSS, Björn. O. Svenssons bok Karön och Ronneby Posten.

//Sven-O Lindström

Ronneby segelsällskap 1971 - 2021

Skrivet av Göran Hultquist

Sven- O Lindström har skrivit om RSS första 50 år. Nu fortsätter jag med andra delen av De 100 åren.

Vid årsmötet 1971 hade den sittande ordföranden avsagt sig omval. Valberedningen hade inte lyckats hitta någon ny kandidat varför frågan bordlades. Inte heller till nästa möte några månader senare hade man hittat någon ordförande. Det fanns då förslag om upplösning eller uppgående i någon annan förening. Som vi alla vet blev det inte så, eftersom vice ordföranden och den övriga delen av styrelsen fortsatte driva RSS.
Någon 50 års fest blev det inte.

Det fanns ett seglingsprogram för året, med både dag och kvällsseglingar, både kölbåtar och jollar deltog. Seglingarna kunde genomföras som planerat.

När RSS firade 50 år var något över 60 båtar vinterupptagna på Angelskog.
Flertalet av båtarna låg i skjul av varierande utseende och storlek. Båtarna drogs upp på en räls med ett handdrivet spel och flyttades in i skjulen eller till en plats under presenning på såpade stockar. Där i dag östra bryggan ligger fanns en gammal kaj och en mastkran av trä. Slipen var i mycket dåligt skick och i stort behov av upprustning.

I början av 70 talet ökade intresset för båtliv och RSS fick många nya medlemmar som var behjälpliga med upprustningen av slipen. Ronneby kommun beviljades AMS bidrag, och ett arbete med upprustning kunde påbörjas. Båtarna som vinterförvarades på slipen lades upp på ängen väster om området.

De gamla skjulen plockades bort. Området hårdgjordes och kaj byggdes om samt en betongramp för sjösättning av jollar byggdes.
När arbetet som gjordes med AMS bidrag var klart fortsatte medlemmarna som utnyttjade Angelskog med mera förbättringar av slipen.
Ny mastkran och mastskjul byggdes. 1973 köps en mobilkran med lyftkapacitet på fem ton av hamnen i Ronneby. När kranen var inköpt plockades rälsen till slipen bort. El och vatten installerades på området. En flytbrygga med plats för tjugo båtar köptes av kommunen och monterades till den renoverade kajen på östra sidan.

Medlemsantalet hade vid mitten av sjuttiotalet ökat till 300 och omkring 240 båtar var registrerade i sällskapet. Ytterligare en flytbrygga med plats för tjugo båtar införskaffades och lades ut vid västra sidan av området. Från de som utnyttjade Angelskog fanns önskemål om någon form av samlingslokal, En arbetarbarack köptes och inredes av medlemmarna, och fick namnet Villa Viken.

I början av 1970-talet var flera jolleseglare mycket aktiva, fram för allt de som seglade Fireball.
RSS arrangerade EM och VM uttagningar för dessa seglare. Flera av jolleseglare deltog efter det vid EM för Fireball i Italien.

Segling för kölbåtar genomfördes både som dag och kvällsseglingar. Båtar från RSS började också deltaga i större seglingar. bl.a. Gotland runt och Bornholm runt men även lokala i Blekinge.

Det ökade medlemsantalet fick även den positiva effekten att flera aktiviteter anordnades. Familjeseglingar sen vår och tidig höst till Tjärö, Tromtö och Hanö.
I mitten av 1970-talet startade i liten skala en segling till Bornholm med målsättningen att fira gökotta vid Hammershus fästning Kristihimmelsfärdsdag. Med åren blev seglingen populär och flera båtar från RSS och andra klubbar i länet deltog, Seglingen firade fyrtio år 2016.

Vår och höstfester anordnades i Villa Vassen som var mycket uppskattade. De som önskade deltaga fick anmäla sig tidigt eftersom utrymmet i huset var begränsat. Under vinterhalvåret arrangerades fester i hyrda lokaler i Ronneby, det var för kallt i Villa Vassen.

1981 firade RSS sextio år med en distanskappsegling där 60-tal båtar deltog. Samma dag hölls jubileumsbankett på Karörestaurangen.
Ett jubileumslotteri såldes, vinsten var en 16 fots Blekinge eka med segel från Pukaviks båtvarv.

På åttiotalet ökade storleken på båtarna som hanterades på Ankelskog. En kran med större lyftkapacitet köptes av Ronneby hamn 1981. Kajen för sjösättning förstärktes och en betongplatta gjöts.

Ungdomsverksamheten ökade men ökat medlemsantal, många började segla optimistjolle, e-jolle och laser. Merparten av träningsverksamheten bedrevs i anslutning till Ekenäs.
Omklädningsrum och duschar för ungdomarna behövdes. Villa Vassen var då en lämplig lokal men saknade de utrymmena som önskades.
Ronneby kommun planerade bygga ut den befintliga hamnen vid Ekenäs i samband med det sålde segelsällskap Villa Vassen till kommunen.
Altan och duschutrymmen byggdes till och huset rustades upp. I köpeavtalet ingick också att RSS disponerade ett antal utrymmen i lokalen.
Följebåtar köptes och RSS deltog i lotteriverksamhet där vinsten gick till jolleseglarna.

Funktionella lokaler i Villa Vassen gjorde att flera olika arrangemang för jollar kunde genomföras. Under somrarna anordnades träningsläger vid Aspan i samarbete med Blekinge seglarförbund. RSS genomför regionmästerskap med upp till 170 jollar.
Internationellt SM för Laser med båtar från tolv nationer genomfördes. Det största arrangemanget var internationellt SM för OS-klasser och OK-jollar med deltagare från Europa, USA, Australien och Nya Zeeland.
Flera av jolleseglarna deltog i både nationella och internationella tävlingar med flera framskjutna placeringar.
En av seglarna blev europamästare och året efter världsmästare i OK-jolle.
Jolleseglarna disponerade även en lokal i Kallinge under vinterhalvåret för utbildning i kappsegling regler och navigation.

För kölbåtar startades Ronnebytriangeln en dagsegling där klubbar från Blekinge bjöds in. Seglingen återkom under flera år och var populär. Omkring fyrtio båtar brukade delta.
Fler båtar deltog också i Gotland Runt, Öland Runt, Bornholm Runt och Hanöbukten Runt.

I slutet av 1980-talet tog RSS över driften av hamnen i Ekenäs och gästhamnen på Karön, samt kiosk och drivmedelsanläggning. En Ekenässektion bildas och en person anställdes för att driva den verksamheten. Skolungdomar får också sommarjobb i hamnen.

1991 firar RSS 70 år. En jubileumsfest anordnas på Karörestaurangen. Dagen efter festen uppvisningsseglade jollar och kölbåtar i Karösundet. Sjöräddningsuppvisning genomfördes av kustbevakning räddningshelikopter och polis.

Under 1990-talet fick sällskapet även ett kansli, med en deltidsanställd kanslist. Kansliet var från början i Villa Vassen men i samband med att RSS avslutade driften av hamnen i Ekenäs flyttade efter en kort tid kansliet till gamla stadshuset i Ronneby. Efter ett antal år hyrdes modernare och för kanslisten trivsammare lokal i sparbankshuset.

Verksamheten för jolleseglarna fortsatte som under 1980-talet. Man deltog i seglingar runt om i södra delen av landet. Även kölbåtsseglarna fortsatte på den inslagna vägen och deltog i större centrala och lokala seglingar. Vinter aktiviteterna för jolleseglare i Kallinge fortsatte också.

I mitten av 1990-talet sade RSS upp avtalet med kommunen om driften av hamnen i Ekenäs. Hamnen hade drivits med hjälp av medlemmar som jobbat ideellt. Det fans efter några år inga medlemmar som var intresserade fortsätta jobba ideellt.
Fram till i början av 2000 talet fortsatte verksamheten som under 90-talet med jolleseglingar och kölbåtseglingar. För kölbåtarna minskade deltagandet i centrala och regionala regattor. Men fortfarande deltog båtarna i klubbseglingar i Blekinge samt i Bornholm runt. 2001 firades 80 år med segelbåtens dag, seglingsuppvisningar av jollar och kölbåtar. Helikopteruppvisning, sjöräddning och polis deltog. Dagen avslutades med fest på Karön.

Under senare delen av 2000-talet lämnades de utrymmen som RSS disponerade i Villa vassen till kommunen. Det fanns inget intresse från kommunen att teckna ett flerårigt arrendeavtal för Angelskog med RSS. Segelsällskapet lyckades istället köpa hela området vi betalade fem kr./m2 och projekt Angelskog påbörjades. Norra delen av området som använts som parkeringsplats gjordes om till uppläggningsplats för båtar. Runt området byggdes staket. På västra sidan av området byggdes en helt ny kaj med plats för två flytbryggor. När kajen var klar i slutet av 2009 och början av 2010 monterades de nya bryggorna som arbetsplikt av de som fick plats vid de nya bryggorna. När bryggorna var sjösatta monterades y-bommar på samtliga platser och vid ett senare tillfälle kompletterades bommarna med bomskydd.

RSS 90 år firades i Angelskog. Några medlemmar planerade och organiserade firandet i samband med onsdagsträffarna under våren. Av byggställningar och presenningar byggdes en festlokal på den nybyggda kajen. Välkomstbubblor serverades ur flaskor hämtade från en segeltur till Sassnitz. Mat levererades av Bergslagskrogen och en lokal underhållare stod för dansmusiken.

Östra sidans kaj var i dåligt skick ock under vintern 2013 renoverades kajen. Den gamla fyllningen grävdes upp, nya pålar sattes på plats och förbands till en längsgående järnbalk några meter in i land. Ny fyllning kom på plats och ny skoning längs hela kajen i samband med renoveringen av östra. Sedan muddrades området mellan den västra flytbryggan och land. Där byggdes sedan en hängbrygga med plats för mindre båtar.

Under flera år hade det varit önskemål från medlemmarna med en utbyggnad av Villa Viken med bl.a. utrustat pentry och duschutrymmen. När Saab tog över Kockumsvarvet i Karlskrona såldes några kontorsbaracker. Två baracker visade sig efter besiktning vara lämpliga som tillbyggnad till nuvarande huset och köptes. I en av delarna fanns det av många efterfrågade duschutrymmet. De båda delarna byggdes ihop med den befintliga delen och en altan byggdes på framsidan. Allt arbete med undantag av arbetet med grunden utförds av medlemmarna.
När huset var färdig kom förslag från flera medlemmar om att flytta kansliet till Angelskog, så blev det också. All sällskapets verksamhet är därmed flyttad till Angelskog.

På planen vid hängbryggan har också medlemmarna under senare år byggt en väderskyddad grillplats, som utnyttjas flitigt under seglingssäsongen.

Under senare delen av 2010-talet engagerade sig några av våra ungdomar med  utbildning i jollesegling. Under några veckor varje sommar driver de numera seglarskola, med uppstart i simhallen följt av teori i Villa Viken och praktik på Ronnebyfjärden. Utbildningen är mycket uppskattad, så även ungdomar från andra orter som vistas i sommarstugor har fått deltaga mot en låg kostnad.

2015 startade två av våra medlemmar en jordenrunt segling som varade i tre år.

Det var inte mycket kappsegling med kölbåtar under senare delen av 2010-talet. Några entusiaster organiserade därför en lördagsegling i Ronnebyskärgården vid två tillfällen under sommaren. Det var uppskattat och flera båtar deltog. Den typen av seglingar fortsätter nu varje år.

2022 firade RSS. På grund av pandemin ett försenat hundraårsjubileum på Karön. Med bryggan full av båtar, rundvandring med föredrag på ön, samt middag med avslutande dans.

Det här är min sammanfattning av de senaste femtio åren. Hopas någon annan medlem känner sig manad att dokumentera försättningen på RSS.

//Göran Hultquist.